Home

Producten

Branches

Bedrijf

Projecten

Productie

Contact

Veelgestelde vragen
Neem contact op
Vraag het ons

 


veelgestelde vragen

 

 


VEELGESTELDE
VRAGEN

 

 

 

 


VEELGESTELDE VRAGEN

 

 

Gelieve uw vraag categorie te selecteren

Doorzoek fgvn
Bekijk alle frequent gesteld vragen

Het KvK nummer van K&W Transmissies is 69062161

Het BTW nummer van K&W Transmissies is NL857712226B01

Rekeningnummer : 665701241

IBAN:                    NL96INGB0665701241

BIC:                      INGBNL2A

Op een kleine order met een netto orderwaarde onder de € 500,00 wordt een bedrag van € 10,00 administratiekosten in rekening gebracht

Verzendkosten voor afleveradressen in Nederland worden in rekening gebracht, indien de netto orderwaarde onder € 500,00 is. Dit is een vast bedrag van € 15,00 ongeacht het aantal artikelen of het aantal zendingen per bestelling.
Kleine orderkosten € 10,00.

Verzendkosten voor afleveradressen buiten Nederland worden in rekening gebracht, indien de netto orderwaarde onder € 500,00 is. Dit is een vast bedrag van € 29,50 ongeacht het aantal artikelen of het aantal zendingen per bestelling. Kleine orderkosten € 10,00.

De wijze van transport, verzending, verpakking en dergelijke wordt, indien geen nadere aanwijzing door de klant aan K&W Transmissies is verstrekt, verzonden met een vaste expediteur. In de regel geldt dat goederen, die vandaag het magazijn verlaten, de volgende dag bij de klant worden aangeboden. Zendingen kunnen gevolgd worden via een track en tracesysteem, omdat iedere zending door K&W Transmissies wordt voorzien met een unieke barcode. Zo is het altijd duidelijk, waar een zending is en waar de zending naartoe moet.

Voor zendingen die op de snelst mogelijke manier op de plaats van bestemming moeten zijn, zoekt K&W Transmissies naar een oplossing op maat. In veel gevallen wordt er dan gebruik gemaakt van een koeriersservice of kan via de vaste expediteur een express zending geregeld worden.

Voordat de ketting gemonteerd gaat worden, moet er altijd gecontroleerd worden of de uitvoering van de installatie voldoet aan de algemene installatieinstructies. Na deze controle kan begonnen worden met de montage van de ketting.

  • Let er op, dat bij het afrollen van de ketting, dat de ketting niet "omvalt" waardoor hij kan knikken.
  • Ondersteun de ketting bij het afrollen, zodat het omvallen hiervan wordt voorkomen.
  • Bij het monteren moeten krachten in de dwarsrichting door een onderplaat of de  kettingwielen opgevangen worden.
  • Plaats de eventuele verbindingsschakel op het retourpart en let op de plaatsingsrichting van de sluitveer (de dichte kant in looprichting). Monteer geen nieuwe schakels op een versleten ketting, of monteer geen nieuwe ketting op versleten kettingwielen. Wanneer dit toch gebeurt kan dat de levensduur van de nieuwe ketting substantieel verkort worden.

De ketting moet volgens de gebruikelijke veiligheidsvoorschriften geplaatst worden:

  • Draag een veiligheidsbril, veiligheidshandschoenen en veiligheidsschoenen.
  • Sluit de stroomtoevoer van de machine af, om inschakelen hiervan te voorkomen.
  • Gebruik het juiste gereedschap.

Controleer voor inschakeling van de installatie:

  • De eventuele correcte montage van de verbindingsschakel, de stand van de clips, de aanspanning van de moeren en de afwezigheid van harde punten. Zorg voor een juiste voorspanning in de ketting.

Tijdens het inschakelen van de installatie:

  • Zorg voor een voorzichtige, geleidelijke start. Start het proces op met een lage belasting.
  • Doe een extra controle, nadat de installatie enkele uren of dagen gewerkt heeft. Controleer de voorspanning in de ketting en stel de spanning zonodig bij.
  • Controleer of de effectieve krachten overeenkomen met de berekeningen, die bij aanschaf van de ketting in aanmerking genomen zijn. 

Voor wat betreft het smeren:

  • Controleer de staat van voorsmering van de ketting. Sommige kettingen zijn alleen voorzien een conserveringsmiddel wat onvoldoende geschikt is voor het smeren van de ketting. Deze kettingen dienen alsnog voor ingebruikname, gesmeerd te worden.

Indien de hartafstand van de kettingwielen niet voldoende instelbaar is om de ketting op juiste voorspanning te brengen, moet de lengte van de ketting bij aanvang of na normale slijtage  ingekort worden

Flyerkettingen en transportkettingen hebben geen verloopschakel en kunnen alleen ingekort worden per 2 schakels.

Er is speciaal gereedschap verkrijgbaar voor het juist demonteren van de pen in de ketting. Wanneer de nieuwe buitenschakel een klinkschakel is en geen sluitschakel met clip of splitpen, dient er op een juiste wijze de klinkpen te worden afgeklonken. Zorge ervoor, dat de binnenschakel draaiend blijft en niet knikstijf wordt door een te strakke klinking.

Inkorten van de ketting met 1 schakel

  • Kettingen met een steek t/m 19,05 mm :

Verwijder 4 schakels aan één van de uiteinden van de ketting, dus 2 buitenschakels en 2 binnenschakels, waarbij de buitenste schakel verwijderd wordt en monteer vervolgens 1 dubbele verloopschakel met een verbindingsschakel met veerclip of 1 klinkschakel.

  • Kettingen met een steek die gelijk of groter zijn dan 25,4mm :

Verwijder 2 schakels aan één van de uiteinden van de ketting, dus 1 binnenschakel en 1 buitenschakel, waarbij de buitenste schakel verwijderd wordt en monteer vervolgens 1 enkelvoudige verloopschakel.

Inkorten van de ketting met 2 schakels

Verwijder twee schakels aan een uiteinde, dus 1 binnen en 1 buitenschakel.

Download hier de informatie in PDF-formaat:

pdf blauw
Verlengen en inkorten van de ketting

Inkorten van de ketting met 1 schakel

Kettingen met een steek t/m 19,05 mm :

  • Verwijder de verloopschakel.

Kettingen met een steek, die gelijk of groter zijn dan 25,4 mm :

  • De ketting eindigt met 1 enkelvoudige verloopschakel, die eveneens dient als verbindingsschakel, verwijder de klinkpennen uit de buitenschakel en vervang deze door 1 verbindingsschakel om de ketting te kunnen sluiten.

Inkorten van de ketting met 2 schakels

Verwijder 1 buitenschakel door de buitenste schakel aan het andere uiteinde ten opzichte van de verloopschakel te verwijderen.

Download hier de informatie in PDF-formaat:

pdf blauw
Verlengen en inkorten van de ketting
  • Een goede smering is van zeer grote invloed op de levensduur van de ketting. Op het moment dat de ketting om het kettingwiel loopt zal deze slijten.
  • De smering zorgt ervoor dat tussen de wrijvingsvlakken minder frictie ontstaat, wat invreten van de pen en bus voorkomt en slijtage substantieel vermindert. 
  • Smering beschermt de ketting tegen corrosie.
  • De smering zorgt enigszins voor een geluidsreductie, waardoor de ketting niet "rammelt".
  • Een goed gesmeerde ketting heeft een hoger rendement van het overgebrachte vermogen.

Standaard wordt een kwaliteitsketting met een goede basissmering geleverd. Sommige kettingen worden echter alleen met een conservering geleverd.  Dit betekent, dat er een tijdelijke bescherming aan de ketting wordt gegeven om het roesten tijdens de opslag van de ketting tegen te gaan. Nadat de ketting geïnstalleerd is, dient deze gereinigd te worden en daarna opnieuw gesmeerd. Er bestaan ook smeermiddelen, die direct op de ketting kunnen worden aangebracht zonder dat de ketting eerst gereinigd wordt. Deze smeermiddelen zijn afgestemd op het conserveringsmiddel.

Allereerst dient de ketting niet gespannen te zijn. Zo kan het smeermiddel optimaal tussen de pennen en bussen komen. Automatische smeersystemen kunnen het beste vanaf de duwende zijde van de aandrijving worden geïnstalleerd.

Let er op dat er zowel in de lengte- als in de breedterichting gesmeerd wordt. In de lengterichting wordt er gesmeerd in een zone waar de scharnieren weinig belast worden, zodat het binnendringen van het smeermiddel gemakkelijker gaat. In de breedterichting smeren tussen de platen voor toevoer van het smeermiddel naar de scharnier en tussen de binnenplaten en de walsen en rollen.

Er kan op verschillende manier gesmeerd worden, handmatig met een kwast of oliekannetje, druppelsgewijs, spatsmering of smering onder druk (verstuiven met eventueel filtreren en afkoelen van de olie).

De keuze van de smering hangt af van het type en de snelheid van de rollenketting en de steek van de ketting. Bij heffen en intern transport wordt vaak gebruik gemaakt van de handmatige en druppelsgewijze smering, maar er ook kan gebruik worden gemaakt van automatische voorzieningen met een kwast of verstuiving.

Download hier de informatie in PDF-formaat:

pdf blauw
Smeermiddelen en tips

Het onderhoud kan zich beperken tot het regelmatig controleren van het ontwerp, de uitvoering en de smering indien de uitvoering op een juiste wijze is gedaan.

Echter,controleer regelmatig:

  • Uitlijning van de kettingwielen en de slijtage van de tanden.
  • De staat van de ketting, eventuele wrijvingssporen zouden kunnen wijzen op een verkeerde geometrie van de installatie of een verkeerd contact met onderdelen van het frame, om de mate van slijtage te bepalen.

  • De slijtage van de scharnieren van de ketting.
  • De slijtage van de platen van de fleyerkettingen.
  • De slijtage van de bussen en rollen.>
  • In geval van slijtage van de ketting van meer dan 3% voor de lengte van de ketting, verdient het de voorkeur de ketting en de kettingwielen in zijn geheel te vervangen.

Download hier de informatie in PDF-formaat:

pdf blauw
Onderhoud van een ketting

Download hier de informatie in PDF-formaat:

pdf blauw
Opbouw van een ketting

Download hier de informatie in PDF-formaat:

pdf blauw
Bestellen van een ketting

Download hier de informatie in PDF-formaat:

pdf blauw
Oplossen van kettingproblemen
Adres- en contactgegevens
 

K&W Transmissies B.V.
Poseidonweg 31
8239 DK Lelystad
T +31 320 247370
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons op:

facebook icon youtubelinkedin icon

Deze website maakt gebruik van sessie cookies voor het verbeteren van deze website. Lees meer over ons cookie-beleid